WRÓĆ DO LISTY ARTYKUŁÓW

Rynek e-Commerce w Polsce w 2021 roku

Jak podaje firma badawcza Gemius, już ponad ¾ badanych osób (77%) deklaruje kupowanie online co jest wzrostem w stosunku do roku ubiegłego o 4 pp. Wzrost ten w dużej części związany jest z ograniczeniami w handlu związanym z pandemią COVID-19 jak i z przyspieszeniem procesu digitalizacji w firmach. Ponad 30 % internautów w czasie pandemii zaczęło kupować więcej i częściej, a jako główny powód wskazują na bezpieczeństwo, dostęp do sklepu całą dobę oraz konkurencyjną cenę. Pandemia wymogła na konsumentach nowe przyzwyczajenie i podejście do robienia zakupów. Poza tym klienci uważają je za wygodne i nieskomplikowane a dodatkowo dają im większe możliwości wyboru niż w przypadku sklepów stacjonarnych.

Trzy czynniki motywujące do zakupów online pozostają niezmienne. Tym co najczęściej zachęca badanych do e-commerce’u jest całodobowa dostępność. Kolejny czynnik to wygoda, czyli brak konieczności jechania do sklepu oraz nieograniczony czas na wybór poszukiwanego produktu.

Czynniki motywujące do robienia zakupów online:


76 % – dostępność całą dobę

73% – brak konieczności jechania do sklepu

67%
– nieograniczony czas wyboru


Najważniejsze elementy wpływające na decyzje internautów o wyborze konkretnego sklepu, gdzie dokonują zakupu online, tu 65% internautów wskazało na atrakcyjną cenę produktu, na kolejnym miejscu znalazły się niskie koszty dostawy oraz wcześniejsze pozytywne doświadczenia kupujących.

Najczęściej wybieraną formą dostawy pozostają Paczkomaty InPost, tę formę doręczenia wybrało 77% badanych, na kolejnym miejscu 50 % znalazła się dostawa kurierem a trzecim wyborem internautów z wynikiem 23 % pozostaje Poczta Polska.

A jakie formy płatności upodobali sobie klienci sklepów internetowych? Na pierwszym miejscu to płatności elektroniczne czyli szybkie przelewy przez serwisy płatności, tę formę deklaruje 70 % badanych. Na kolejnym miejscu znalazły się płatności mobilne takie jak BLIK 48 % a stawkę zamyka przelew tradycyjny, który wybrało 42 % badanych.

Komputer przenośny i smartfon to niezmiennie najpopularniejsze urządzenia wykorzystywane przez Polaków w procesie zakupów online.

78% – laptop 76% – smartfon

Wyniki obu są bardzo zbliżone. Sprzedaż przez mobile dynamicznie się rozwija a docelowo stanie się numerem jeden w procesie realizacji zamówień. W dalszej kolejności plasuje się komputer stacjonarny, wykorzystywany do e-zakupów przez nieco ponad połowę kupujących.

A co możemy jeszcze zrobić by skłonić internautów do robienia częstszych zakupów w kanale online? 56 %  badanych wskazało że niższe koszty dostawy, 53% wskazuje na niższą cenę niż w sklepach tradycyjnych, natomiast 45% chciałoby uzyskać zniżkę na zakupy przez internet.

Runek e-Commerce w Polsce należy do najszybciej rozwijających się rynków w Europie.  Jego wzrost rok do roku wyniósł 30 %, a obrót jaki został wykonany przez kupujących w 2020 roku, przekroczył 15 mld Euro. Perspektywy wzrostu udziału e-Commerce w latach kolejnych śmiało dają nadzieję na przestrzeni 5 lat rynek retail zrówna się udziałami z rynkiem online.

Warto wiedzieć, że w ofercie e-commerce WAPRO znajduje się rozwiązanie WAPRO Hybrid umożliwiające zarówno sprzedaż typu firma-firma (B2B) jak i prowadzenie tradycyjnego sklepu internetowego (B2C), w jednej, centralnie zarządzanej platformie handlowej. Dzięki temu nie tracąc z oczu celu, który dla danej firmy jest podstawowy (np. sprzedaż B2B) można rozwijać drugi, niezależny kanał sprzedaży z minimalnym nakładem sił i środków.

Materiał powstał na podstawie danych zgromadzonych przez Gemius Polska „E-commerce w Polsce 2021” w okresie V-VI 2021, analizie poddanych zostało 1 769 internautów w wieku 15 i więcej lat.