W poprzednim artykule przedstawiona została możliwość analizy sprzedaży wg handlowców, w tym artykule opiszemy możliwości analizy sprzedaży wg kontrahentów.
Podobnie jak poprzednio program WAPRO Analizy dla Windows posiada predefiniowaną analizę z zapisaną konfiguracją, którą użytkownik może wykorzystać od razu po uruchomieniu programu.
Domyślnie po uruchomieniu analizy prezentuje ona sprzedaż pogrupowaną w klasyfikację kontrahentów z możliwością podziału na poszczególnych kontrahentach w podziale na lata i miesiące. Taka analiza może udzielić nam odpowiedzi na następujące pytania:
- Jaka klasyfikacja naszych kontrahentów ma największe obroty i przynosi największy zysk?
- Którzy kontrahenci z wybranej klasyfikacji mają największe obroty i przynoszą największy zysk?
- Jak wyglądają obroty poszczególnych klasyfikacji rok do roku oraz miesiąc do miesiąca?
- Jak wyglądają obroty poszczególnych klasyfikacji miesiąc do miesiąca roku poprzedniego ?
- Jaki jest trend obrotów i zysku w poszczególnych miesiącach ?
- Które miesiące są najbardziej dochodowe dla firmy ?
Dodatkowe informacje można uzyskać po modyfikacji definicji analizy lub utworzeniu własnej analizy z wyborem innych pól z podobnego obszaru biznesowego.
Poniżej zaprezentowano domyślny widok analizy z wyłączoną opcją Pokaż wybrane pozycje tabeli co pozwoliło na wykresie umieścić pełny obszar tabeli.![]()
Analogicznie jak poprzedni użytkownik może wybrać interesujące go lata lub klasyfikacje. W naszym przykładzie analiza zostanie ograniczona do roku 2012 oraz 2013 wraz z wyborem tylko klasyfikacji Mały odbiorca hurtowy oraz Odbiorca detaliczny. Dodatkowo wybrane klasyfikacje będą rozwinięte co pozwoli przeanalizować obroty oraz zysk poszczególnych kontrahentów w wybranych klasyfikacjach z podziałem na poszczególne lata.
![]()
Korzystając z opcji Typ wykresu, użytkownik może zmienić wykres np. na Kołowy trójwymiarowy.
![]()
Po ponownym włączeniu opcji Pokaż wybrane pozycje z tabeli dane mogą być zaprezentowane w innym układzie. Jeżeli użytkownikowi lepiej analizować dane w rozkładzie pionowym może przytrzymując lewym przyciskiem myszy nagłówek sekcji wykres przenieść ją w prawą część okna jak przedstawiono to na poniższym obrazku.
Następnie należy zaznaczyć kolumny Wartość netto oraz Zysk netto dla wybranego okresu i można przedstawić dane w układzie kołowym.
![]()
Jeżeli interesuje nas najniższe ziarno analizy czyli w tym przypadku sprzedaż poszczególnych towarów wystarczy przenieść z listy pól z wymiaru asortyment poziom Nazwa artykułu umieszczając go w obszarze wierszy pod Nazwą kontrahenta.
Po rozwinięciu poziomu Nazwa kontrahenta pojawią się nazwy towarów i dane Wartości sprzedaży oraz Zysku w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów.
Aby zwiększyć obszar roboczy analizy można ukryć Listę pól korzystając z ikony pinezki umieszczonej na nagłówku tej sekcji. Przedstawiono gotową analizę na poniższym obrazie.
![]()
Jeżeli użytkownik chciałby analizować takie wartości jak:
- Ilość
- Sprzedaż brutto
- Sprzedaż wg cen zakupu netto/brutto
- Marża
- Narzut
Wystarczy zamknąć uprzednio otwartą analizę a następnie za pomocą opcji Popraw dokonać modyfikacji definicji analizy. Analogicznie można dodawać inne wymiary (konteksty analizy) do dyspozycji mamy główne poziomy takie jak:
- Klient
- Terytorium
- FirmaMagazyn
- Asortyment
- Data wydania
- Dokument handlowy
- Kategoria wielopoziomowa
Przy takiej ilości możliwości lista pytań zaprezentowana na początku artykułu na jakie możemy udzielić odpowiedni zostanie zwielokrotniona wraz z każdym dodanym poziomem wymiaru oraz kolejną miarą.
W kolejnej części przedstawimy możliwości kolejnej analizy – już teraz zapraszamy do dalszej lektury!
Zapraszamy do zapoznania się z wersją DEMO oraz z filmami instruktażowymi
Artykuły w tej serii:
Szybka analiza danych w WAPRO Analizy cz. I – sprzedaż wg handlowców
Szybka analiza danych w WAPRO Analizy cz. II – sprzedaż wg kontrahentów
Szybka analiza danych w WAPRO Analizy cz. III – analiza obrotów towarów
Szybka analiza danych w WAPRO Analizy cz. IV – analiza rozrachunków
Szybka analiza danych w WAPRO Analizy cz. V – analiza Miejsca Powstawania Kosztów
Szybka analiza danych w WAPRO Analizy cz. VI – analiza Roczne rozliczenie księgi oraz analiza Planowanych rat amortyzacji
Szybka analiza danych w WAPRO Analizy cz. VII – analiza rozpoczętych angaży w okresach oraz wykaz umów zlecenie